Ik weet dat Laurensz dit leest, en hij zal wel in z’n vuistje lachen, maar ach, dat gun ik hem.

Dat het recht niet zegeviert in Nederland wordt maar weer eens bewezen.

Het OM heeft op 22 oktober beslist dat Laurensz niet wordt vervolgd omdat er volgens de jurisprudentie geen sprake is van oplichting is.

Ik heb de brief 4 x moeten lezen voordat ik snapte wat men bedoelde. Het komt er op neer dat men zegt dat het pure feit dat hij geld heeft aangenomen terwijl hij wist dat hij niet zou gaan leveren niet voldoende is om dat oplichting te noemen.
Ja, denk daar maar eens goed over na, als je dus een webshop begint, mensen laat betalen, en jezelf van tevoren voorneemt niks te versturen, dan kom je daarmee weg in Nederland. Dat noemen ze dan “ter kwader trouw handelen”.
Het wordt pas oplichting als je “extra inspanningen ter misleiding” gaat verrichten.
Zo staat het echt in de brief van het OM.
Ik kan dat een klein beetje uitleggen. Het bedrijf van Laurensz stond destijds op z’n eigen naam, hij gebruikte geen valse adressen of namen, kortom, dat gedeelte was volkomen legitiem.

Dus ook al doe je dat meerdere keren, met voorbedachte rade, en adverteer je met je webshop, het wordt geen oplichting, het is wel een “Civielrechtelijke wanprestatie”.
En dan vinden ze het raar dat “de gewone man” niks van de rechtspraak snapt.

Mooi punt is wel dat het OM dus erkent dat er sprake is van een civielrechtelijke wanprestatie van Laurensz Smulders als persoon.
Dat is dus een mooi beginpunt. Hij heeft dus met z’n eigen bedrijf, onder z’n eigen naam niet voldaan aan z’n verplichtingen, en dus is hij aansprakelijk.

Ik zou zeggen, iedereen die nog geld van hem tegoed heeft, stuur hem een brief en eis je geld terug.
Ik weet op dit moment niet waar hij woont, dus als iemand me dat via een persoonlijk bericht kan sturen, dan zorg ik dat het bij de mensen terecht komt die het willen hebben.

Wordt vervolgd.
Nou ja, “vervolgd” is een verkeerd woord in dit blog 🙂